učí myslet; myšlení je právě to, co činí člověka
příslušníkem lidského rodu, co jej činí humánním
učí mladé lidi, aby z daných předpokladů uměli vytvořit
správný závěr a přijali jej, ať je jakkoli paradoxní
vede mladé lidi k tomu, aby dříve, než přikročí k činu,
se zamysleli nad možnými důsledky
mladé lidi vede k tomu, aby – chtějí-li si vytvořit
vlastní názor – vzali v úvahu všechny okolnosti a podmínky
včetně mínění ostatních
učí mluvit k věci a neplácat
nesmysly
učí rozlišovat mezi intuitivní domněnkou a pravdivým
resp. nepravdivým tvrzením; oč efektivnější by byla práce
leckterého shromáždění, kdyby na jeho členech zanechalo
vyučování matematice hlubší stopy!
učí přesně rozlišovat mezi pojmy, což při jednání
umožňuje odhalit a odstranit nedorozumění a dříve nalézt
styčné body různých stanovisek.
učí úctě k tvůrčí práci a v tomto smyslu slouží vyučování
matematice jako protiváha ke konzumentskému přístupu k životu
Dospíváme konečně k otázce co konkrétně dělat, chceme-li, aby se
tyto humánní aspekty matematiky ve vyučování co nejvíce
projevily.
Napadá mě
následující desatero, které samozřejmě nemusí být úplné.
Matematiku učíme lidsky, občas i
s humorem.
Matematiku učíme tak, aby žáky
vůbec nenapadlo, že ji možná vůbec nebudou potřebovat.
Máme stále na paměti, že i
matematický anti talent může vyrůst v dobrého člověka.
Rozlišujeme mezi tím, co je
důležité více a co méně. Je-li důležité všechno, není
důležité nic.
Rozvíjíme nejen počtářskou
zručnost, ale i matematické myšlení.
Nezatemňujeme jednoduché
záležitosti tím, že z nich uděláme „vědu“.
Využijeme každé možnosti k tomu,
abychom pohovořili o tom, co vůbec matematika je, jaké
pravdy hledá, co přináší, o co usiluje.
Věnujeme dost času shrnutí
důležitých pojmů a vět, tomu, jak se k nim dospělo, kteří
matematikové se na nich podíleli, jaký byl svět, ve kterém
žili, v co věřili, čeho dosáhli.
Čas od času se na probírané učivo
podíváme globálně a pohovoříme o řecké geometrii, o
řešitelnosti algebraických rovnic, o vzniku diferenciálního
počtu apod.
Není na škodu ukázat, že matematika
není „ukončená“ a že existuje (a bude vždy existovat) řada
dosud nevyřešených otázek.
Tolik autor učebnic RNDr. E. Calda na přednášce http://www.karlin.mff.cuni.cz/~calda/humanizace.htm